سخنرانی دکتر عمادی
از مدیران وزارت علوم، تحقیقات و فناوری
ضمن تشکر از برگزار کنندگان بیان کردند این همایش ها به ما کمک می کند به استفاده از رشته تکنولوژی در آموزشی رسمی و غیررسمی کمک بکنیم. رشته تکنولوژی آموزشی رشته جدیدی نیست اما باید در این رشته سرمایه گذاری بکنیم. وقتی به رشد کمی و کیفی رشته ها نگاه میکنیم می بینیم رشد کیفی رشته تکنولوژی آموزشی زیاد اما رشد کمی آن بسیار کم بوده است الان باید در هر  مدرسه یک تکنولوژیست آموزشی داشته باشیم که متاسفانه این امر هنوز محقق نشده است،  این امر می‌تواند باعث بهبود کیفیت آموزش گردد. برگزاری اینگونه همایش می‌تواند در شناساندن این رشته کمک به زیادی بکند ما باید ذهن ها را برای استفاده از فناوری یادگیری سیار آماده کنیم. علیرغم اینکه فناوری و ابزار آماده است اما هنوز تفکر استفاده از آن در آموزش و پرورش و آموزش عالی آنچنان ایجاد نشده است. آنچه باعث می شود فاصله تولید این ابزارها و فناوری ها و استفاده آنها در آموزش و یادگیری را کم کند تغییر ذهن و تفکر است. تا در مسئولان و مدیران این تغییر ذهنی شکل نگیرد استفاده از فناوری در آموزش و یادگیری اتفاق نخواهد افتاد. نمی‌توان گفت آموزش مجازی خادم ما و در خدمت ماست و باید مراقب بود که منفعل نباشیم و اثرگذار باشیم.
محیط مجازی بر تمام ابعاد زندگی ما تأثیر گذاشته است باید دید که در مباحث هوش مصنوعی، متاورس، بلاکچین و مواردی از این دست در کجای کار قرار داریم که بتوانیم به درستی در این زمینه‌ها برنامه ریزی کنیم. وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در زمینه متاورس و مباحث جدید بودجه های قابل توجهی را اختصاص داده است البته باید به بومی سازی در این مباحث توجه ویژه ای کرد. در زمینه فناوری آموزشی به دو نوع آمادگی نیاز داریم که اولین آن آمادگی آموزشی است که علیرغم آنکه در این زمینه در حال کار هستیم اما منسجم نیستیم، مثال در نحوه جذب استاد، دانشجو، گسترش گرایش ها در این حیطه مشکلاتی را داریم و هماهنگ نیستیم. دومین آمادگی، آمادگی سازمانی است به لحاظ سازمانی هم آمادگی لازم وجود ندارد برای مثال یک سازمان صرفاً با ایجاد یک سامانه آموزش مجازی فکر می‌کند که آموزش مجازی باکیفیتی را دارد و اما در زمینه تولید محتوا، روشها و فنون آموزشی و یادگیری نقص جدی دارند و متاسفانه در این زمینه هزینه نمی‌کنند‌. در این زمینه ما نیاز داریم ذهن ها را تغییر دهیم.
 کارگروه یادگیری الکترونیکی در وزارت علوم کارهای مفیدی را انجام داده است اما بطور کلی به پیگیری و تغییر ذهن ها نیاز داریم. باید پیگیر باشیم با کمک وزارت آموزش و پرورش و سازمان پژوهش و برنامه ریزی قانونی در مجلس شورای اسلامی مصوب شود که   زمینه جذب تکنولوژیست های آموزشی در آموزش و پرورش فراهم شود که مطمئنامی تواند به بهبود کیفیت آموزش و استفاده از ظرفیت های بخش مجازی در آموزش و یادگیری کمک کند. توصیه می کنم از این همایش گزارش و توصیه‌های مدونی آماده شود و به وزیر آموزش و پرورش و وزیر آموزش عالی ارسال گردد که مطالبه اولیه را انجام داده باشیم.
آموزش عالی در زمینه توسعه رشته‌های مرتبط با تکنولوژی آموزشی رویکرد بسیار مثبتی دارد در رشته تکنولوژی آموزشی باید به سمت گرایش های متنوع و مفید پیش برویم که بتوانیم در توسعه رشته و کاربرد آن در جامعه موفق باشیم. در پایان مجدد از برگزارکنندگان همایش تشکر می کنم.

لینک فایل صوتی سخنرانی جناب آقای دکتر عمادی

login